השוואה בין ממשק משתמש לחוויית משתמש

השוואה בין ממשק משתמש חוויית משתמש ופונקציונליות

תחום מה בודקים דוגמה
ממשק משתמש נראות צבעים מיקום גופן כפתור מופיע בצבע שגוי או בגודל לא נכון
חוויית משתמש נוחות זרימה אינטואיציה של המשתמש המשתמש לא מצליח להבין לאן ללחוץ או מה הצעד הבא
פונקציונליות תגובה של המערכת לפעולות לחיצה על שמור שומרת נתונים במערכת

ההבדל בין בדיקות ממשק משתמש לבין בדיקות חוויית משתמש?

בעולם בדיקות התוכנה קיימים הרבה מונחים מקצועיים.
לפעמים קל להתבלבל ביניהם.
אחת מהטעויות הנפוצות ביותר היא בלבול בין המושגים ממשק משתמש וחוויית משתמש.
יש בודקים שחושבים שזה אותו דבר בדיוק.
יש כאלה שאומרים שהם בודקים גם ממשק וגם חוויית משתמש, כאילו אלו שני דברים פשוטים לבדיקה.
ויש כאלה שמגדירים כל בדיקה שנעשית דרך צד הלקוח בתור בדיקת ממשק.
בפועל מדובר בשני תחומים שונים מאוד.
במאמר הזה נבין את ההבדל בצורה פשוטה, עם הרבה דוגמאות מהחיים.


מה זה ממשק משתמש?

ממשק משתמש הוא מה שאנחנו רואים בעיניים כאשר אנו משתמשים במערכת.
כפתורים, תפריטים, צבעים, תמונות, טקסטים, סרגלים, הודעות קופצות ועוד.
כאשר בודקים ממשק משתמש, לא בודקים מה קורה כשמבצעים פעולה.
בודקים רק איך הדברים נראים על המסך.
זו בדיקה ויזואלית בלבד.
בודק ממשק שואל את עצמו אם האלמנטים נמצאים במקומם.
האם יש שגיאות כתיב.
האם הפונטים תואמים לדרישות.
האם צבעי הכפתורים נכונים.
האם משהו נראה חתוך או עקום.
אין לחיצה על כפתורים ואין הפעלת קוד מאחורי הקלעים.
זו אינה בדיקה פונקציונלית.

דוגמה:

אם במסמך הדרישות נכתב שכפתור התחברות צריך להיות בצבע כחול כהה, בגופן מסוים, ובמרכז המסך,
בודק ממשק יבדוק האם הכפתור באמת כזה.
הוא לא ילחץ עליו, אלא רק יוודא שהמראה החיצוני שלו עומד בדרישות.
אם הכפתור בצבע שונה או במיקום שגוי, זוהי תקלה בממשק המשתמש.


מה זה חוויית משתמש?

חוויית משתמש עוסקת בהרגשה של המשתמש כשהוא משתמש במוצר.
האם השימוש ברור.
האם הפעולות אינטואיטיביות.
האם זרימת העבודה נעימה.
האם המשתמש מבין מה לעשות גם בלי הדרכה.
תחום חוויית המשתמש מבוסס על הבנה של פסיכולוגיה, הרגלים אנושיים, מחקרים קוגניטיביים וניסיון בשטח.
המטרה של חוויית המשתמש היא לגרום למשתמש להרגיש נוחות וביטחון בשימוש.

דוגמה:

אם התקנתם אפליקציה ולא הצלחתם להבין מה לעשות בה תוך שלוש דקות,
סביר שתעזבו אותה.
גם אם הכל מתפקד מבחינה טכנית, עדיין זו חוויית משתמש לא טובה.
הבעיה היא לא בקוד, אלא בתחושת חוסר ההבנה של המשתמש.


תפקידו של בודק תוכנה

בודק תוכנה לא מתכנן חוויית משתמש.
הוא לא נדרש ללמוד פסיכולוגיה.
אבל הוא כן צריך לבדוק אם מה שתוכנן כחוויה נוחה באמת מרגיש כך בשימוש.
בודק משתמש בידע שלו כדי לבדוק את היישום של החוויה.
הוא שואל את עצמו אם הכל מובן.
אם הפעולות זורמות.
אם יש משהו שמרגיש לא טבעי או מסורבל.
במקרה כזה הוא יכול להעיר ולהחזיר את הפיתוח לבדיקה נוספת.


דוגמה מהשטח

נניח שיש טופס עם עשרה שדות.
בסיום הטופס יש כפתור שלח שנמצא ממש למטה.
אם הכפתור לא בולט או קטן מדי, ייתכן שהמשתמש לא יראה אותו בכלל.
המערכת אמנם פועלת נכון, אבל הנראות לא מספיק ברורה.
זהו יישום בעייתי של חוויית המשתמש.


חשוב להבחין בין סוגי הבדיקות

בודק תוכנה צריך לדעת להבחין בין שלושה תחומים.
ממשק משתמש עוסק במה שרואים.
חוויית משתמש עוסקת במה שמרגישים.
פונקציונליות עוסקת במה שקורה מאחורי הקלעים.
אי ההבחנה ביניהם גורמת לבלבול ולבדיקות לא מדויקות.

טעות נפוצה

בודקים רבים חושבים שכל בדיקה שנעשית דרך המסך היא בדיקת ממשק.
אבל אם אתם לוחצים על כפתור כדי לבדוק אם הוא מגיב, זוהי בדיקה פונקציונלית.
אם אתם רק מסתכלים עליו כדי לבדוק אם הוא ממוקם נכון ונראה טוב, זוהי בדיקת ממשק.
אם אתם שואלים את עצמכם אם המשתמש יבין מה לעשות במסך הזה, זו בדיקת שימושיות.

סיכום

ממשק משתמש מתאר את מה שאנחנו רואים על המסך.
בודקים אותו בעיניים בלבד.
בודקים אם האלמנטים נראים בדיוק לפי מה שהוגדר.
לא לוחצים על כפתורים ולא מבצעים פעולות.

חוויית משתמש מתארת את התחושה של המשתמש מול המערכת.
בודקים האם המערכת נוחה, מובנת ואינטואיטיבית.
בודק תוכנה לא בונה את החוויה אבל יכול לבדוק אם היא מיושמת בצורה נוחה.

פונקציונליות בודקת מה קורה מאחורי הקלעים כאשר מבצעים פעולה.
למשל האם כפתור פועל, האם נתונים נשמרים, האם מתקבל מייל.

בודק תוכנה מקצועי יודע להפריד בין התחומים.
כך הוא יודע איזה תקלה שייכת לממשק, איזו שייכת לחוויה, ואיזו לתפקוד.

אם תשתמשו בהבדלות האלו ביום יום, תבצעו בדיקות מדויקות יותר.
תדברו בשפה מקצועית מול צוותי עיצוב ופיתוח.
ותשפרו את איכות המוצר שאתם בודקים.

שאלות ותשובות לריאיון בתחום בדיקות ממשק וחוויית משתמש.

שאלה 1
מה ההבדל בין ממשק משתמש לבין חוויית משתמש?

תשובה
ממשק משתמש מתאר את מה שרואים על המסך, כמו כפתורים, צבעים, טקסטים, מיקומים ופונטים.
חוויית משתמש עוסקת בהרגשה הכללית של המשתמש כאשר הוא עובד עם המערכת.
אם הממשק ברור, נוח והפעולות זורמות בצורה טבעית, מדובר בחוויית משתמש טובה.

שאלה 2
מהי בדיקה לא פונקציונלית? תן דוגמה לבדיקה שקשורה לממשק.

תשובה
בדיקה לא פונקציונלית בודקת תכונות שאינן קשורות לתפקוד ישיר של המערכת, כמו נראות, שימושיות, ביצועים או אבטחה.
דוגמה לבדיקה כזו היא לבדוק אם כפתור מופיע בצבע הנכון, בגודל הנכון ובמיקום המתאים לפי האפיון.

שאלה 3
מה אתה בודק כאשר אתה עושה בדיקת ממשק משתמש?

תשובה
אני בודק האם כל האלמנטים במסך מופיעים בצורה תקינה.
אני שם לב לצבעים, לפונטים, לשגיאות כתיב, למרווחים ולמיקומים של הכפתורים והתפריטים.
המטרה היא לוודא שהמסך נראה בדיוק כפי שהוגדר באפיון.

שאלה 4
האם בדיקת ממשק כוללת בדיקת פונקציונליות של כפתור? למה כן או לא?

תשובה
לא.
בדיקת ממשק מתייחסת רק לנראות של הכפתור.
האם הוא מוצג נכון.
לעומת זאת, לחיצה על כפתור כדי לראות אם הוא מבצע פעולה – זו כבר בדיקה פונקציונלית.

שאלה 5
מה לדעתך הופך אפליקציה לידידותית למשתמש?

תשובה
אפליקציה ידידותית למשתמש היא אפליקציה שבה אפשר להבין במהירות מה לעשות.
יש בה ניווט ברור, כפתורים בולטים, טקסטים קצרים והוראות פשוטות.
השימוש בה מרגיש טבעי ולא דורש מאמץ או הסברים.

שאלה 6
האם נתקלת אי פעם בטופס שקשה למלא? מה הייתה הבעיה בו?

תשובה
כן.
היו טפסים עם יותר מדי שדות בלי הסבר מה צריך למלא.
חלק מהשדות לא היו מסומנים כחובה, אבל כן היו דרושים.
ולפעמים לא הייתה הודעת שגיאה ברורה כאשר משהו לא תקין.

שאלה 7
מה זה בדיקת שימושיות ואיך היא שונה מבדיקות רגילות?

תשובה
בדיקת שימושיות בודקת אם הממשק נוח, ברור ואינטואיטיבי למשתמשים.
היא לא בודקת אם משהו עובד, אלא אם המשתמש מבין איך להשתמש בו.
בבדיקות רגילות אנחנו בודקים אם הכפתור מבצע פעולה.
בבדיקות שימושיות אנחנו שואלים האם המשתמש יודע בכלל שעליו ללחוץ על הכפתור.

שאלה 8
אם אתה רואה טקסט חתוך על כפתור – מה תעשה?

תשובה
אני אדווח על תקלה מסוג ממשק משתמש.
הטקסט צריך להיות שלם וקריא.
אני אצרף צילום מסך ואתאר באילו תנאים זה קורה.

שאלה 9
כיצד תוודא שהצבעים במסך תואמים לאפיון?

תשובה
אני אפתח את מסמך האפיון ואשווה בין הקוד הצבעוני שבו לבין מה שמוצג במסך.
אפשר גם להשתמש בכלי עזר כמו בודק צבעים בדפדפן כדי לבדוק את הערך המדויק של הצבע.

שאלה 10
כיצד אתה מתעד תקלות שקשורות לחוויית משתמש?

תשובה
אני מתאר את הבעיה מנקודת מבט של המשתמש.
אני מסביר למה השימוש לא נוח או מבלבל.
אני מצרף צילום מסך ומפרט את ההקשר שבו הבעיה התרחשה.

שאלה 11
מה הכלים שאתה משתמש בהם כדי לבדוק אלמנטים ויזואליים?

תשובה
אני משתמש בכלים כמו כלי המפתחים בדפדפן.
באמצעותם אפשר לבדוק גודל, צבע, שוליים, גופנים ועוד.
לפעמים אני בודק גם ברזולוציות שונות כדי לראות אם העיצוב נשבר.

שאלה 12
איך היית מסביר למפתח שתקלת חוויית משתמש היא לא תקלה טכנית אבל כן קריטית?

תשובה
הייתי מסביר שלמרות שהמערכת עובדת מבחינה טכנית, המשתמש עלול להתבלבל או לא להבין מה לעשות.
וזה עלול לגרום לנטישת משתמשים או ירידה בשביעות הרצון.
כלומר, התקלה משפיעה על הצלחת המוצר בשטח.

שאלה 13
מה ההבדל בין בדיקות שימושיות לבין בדיקות קבלה?

תשובה
בדיקות קבלה בודקות אם המערכת עומדת בדרישות הפונקציונליות והעסקיות.
בדיקות שימושיות בודקות אם המשתמש מסוגל להשתמש במערכת בצורה נוחה ופשוטה.
הן משלימות זו את זו.

שאלה 14
כיצד תבצע בדיקת ממשק במסכים דינמיים?

תשובה
אני אבדוק את הנראות בכל מצב שבו המסך יכול להשתנות.
למשל, לאחר מילוי שדות, לאחר בחירת אפשרויות או לאחר שינוי שפה.
אני אתעד כל מצב שבו האלמנטים יוצאים ממסגרת או נראים לא ברור.

שאלה 15
אם יש שני כפתורים דומים במסך ואין הבדל ברור ביניהם – מה תעשה?

תשובה
אני אדווח על כך כהערת שימושיות.
המשתמש עלול להתבלבל בין הפעולות.
אני אציע לשנות צבע, מיקום או טקסט כדי להבדיל ביניהם.

שאלה 16
האם יש לך ניסיון בבדיקות של עיצוב רספונסיבי? מה בדקת שם?

תשובה
כן.
בדקתי איך מסכים מגיבים לשינויי גודל של חלון.
בדקתי אם כפתורים מסתדרים בשורות.
אם הטקסטים אינם נחתכים.
ואם ניתן להשתמש באתר גם במכשירים ניידים בקלות.

שאלה 17
כיצד אתה בודק אפליקציה חדשה בפעם הראשונה מבחינת שימושיות?

תשובה
אני מתחיל מהמסך הראשון ורואה אם ברור לי מה לעשות.
אני שואל את עצמי האם צריך הסברים או שהשימוש אינטואיטיבי.
אני שם לב אם הפעולות זורמות בצורה טבעית.
ואם אפשר להשלים תהליך בלי תסכול או בלבול.

שאלה 18
מה דעתך על בדיקות שמבוססות על פרספקטיבה של משתמש קצה?

תשובה
אני חושב שזה חלק חשוב מאוד בבדיקות.
בודק טוב צריך לחשוב כמו משתמש רגיל.
לא רק מה עובד, אלא גם מה מרגיש נכון.
גישה כזו עוזרת למצוא תקלות שימושיות שבקלות מתפספסות.

שאלה 19
תאר תרחיש שבו כל הבדיקות הפונקציונליות עברו בהצלחה אבל עדיין יש בעיה חמורה בחוויית המשתמש.

תשובה
לדוגמה, מערכת הרשמה שפועלת טכנית אבל לא ברור מה צריך למלא בכל שדה.
המשתמש לא מקבל הסבר לשגיאה.
והכפתור להשלמת ההרשמה מופיע במקום לא צפוי.
המערכת עובדת, אבל המשתמש עוזב בגלל תסכול.

שאלה 20
כיצד תמדוד חוויית משתמש בצורה אובייקטיבית?

תשובה
אפשר לבדוק כמה זמן לוקח למשתמש להשלים פעולה.
אפשר לבקש ממשתמשים אמיתיים לבצע תהליך ולשמוע מהם פידבק.
אפשר גם להשתמש בכלים אנליטיים שבודקים איפה אנשים נתקעים או יוצאים מהמערכת.

שאלה 21
איך היית משלב בדיקות שימושיות כחלק מתהליך הבדיקות הכללי?

תשובה
אחרי כל בדיקה פונקציונלית אני עובר על הזרימה של המסך.
בודק אם יש דרך פשוטה יותר לבצע את הפעולה.
אני בודק אם הממשק מרגיש נוח.
אם לא – אני מדווח כהצעה לשיפור.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *